Interview met Casper, Elvis Tribute Artist

Vroeger waren het terroristen (althans, het lag er aan aan welke kant je stond) De Euskadi Ta Askatasuna, beter bekend als de Baskische afscheidingsbeweging ETA zorgde voor dood en verderf in Spanje. Op 20 oktober 2011 kondigde de beweging aan alle activiteiten te staken, en dit werd op 8 april 2017 gevolgd door het eenzijdig overdragen van alle wapens. Op 2 mei 2018 publiceerde de Spaanse pers een brief van de ETA, waarin die haar ontbinding afkondigde.

ETA heeft de laatste jaren ook een andere betekenis gekregen: Elvis Tribute Artist. Ik wil niet zeggen dat het net zo omstreden is als de Spaanse variant, maar ETA’s houden de gemoederen in de Elviswereld wel bezig. De één omarmt ze, de ander vervloekt ze. Tijd dus, om er eens één aan het woord te laten. In Denemarken sprak It’s Elvis Time met Casper Live!

Wie is Casper Live

In een eerdere uitgaven van It’s Elvis Time stond een artikel over Casper. In dat artikel werd hij als Elvis fan in de spotlights gezet. Vandaag spreken we hem als één van de deelnemers aan de internationale Elvis Contest in Denemarken.

Casper Live is de artiestennaam van Casper Slee. Casper heeft een zaak in baby artikelen met de naam babywonderland. Om een beetje afstand te nemen van de zaak heeft hij er voor gekozen om zijn act te vertonen onder de naam Casper Live.

Het begon allemaal als grap op een bedrijfsfeest. “Ik trad daar op als Elvis en was stomverbaasd dat het zo goed werd ontvangen. De mensen begonnen me zelfs te pushen om hier mee door te gaan. Voor mij was dat geen straf”, verteld Casper. “Ik ben al vanaf mijn vijfde jaar een groot Elvis-fan. Ik mag ook graag naar Tom Jones en Engelbert Humperdinck luisteren, maar ik hoor toch het liefste Elvis.

Mijn favoriete periode van Elvis is eigenlijk moeilijk te benoemen. Zowel het werk in de jaren 60, als de 68 Comeback Special en de jaren 70 vind ik allemaal geweldig. Ik denk dat dit ook komt omdat het publiek zich die periodes nog het beste kan herinneren. Ze waren toen zelf zo’n 16, 17 jaar. Dat is dus de herkenning bij het grote publiek.

Ik ben eigenlijk pas laat begonnen met zingen. De stem van Elvis is uniek, maar ik heb het talent gekregen redelijk in de buurt te komen met zingen als hij. Als ik lang niet zing, voel ik me minder gelukkig. Zingen is voor mij een passie. Het maakt me altijd heel erg blij.”

Optredens

“Als ik geboekt wordt, willen de mensen vaak de hele act. Dat betekend dus dat mijn show zo dicht als mogelijk bij een optreden van Elvis moet komen te liggen. Ik heb een hekel aan het plakken van bakkenbaarden. Ik speel ook niet 24 uur per dag Elvis. Het leverde zelfs een strijd op in mijn privé leven. Elvis was een zwaar onderwerp in mijn huwelijk en heeft mede daardoor mijn huwelijk gekost, iets wat mij niet deert want Elvis hoort bij mijn leven. Het dragen van de “witte pakken” werd als belachelijk ervaren. Maar, als ik het niet doe, heb ik minder werk”.

Kritiek

Uiteraard is It’s Elvis Time zeer nieuwsgierig hoe Casper als professioneel artiest omgaat met de soms ongezouten kritiek die een Elvis Tribute Artist over zich heen krijgt uitgestort.

Casper: “Soms denken mensen dat we concurrenten van Elvis zijn. Vergeet niet, Elvis is al 40 jaar dood. Elvis was te knap, hij was een enigma, een raadsel, je kunt het origineel nooit evenaren. Dat kunnen wij als ETA’s nooit bereiken en willen we ook niet. Zijn naam in leven houden, dat is het. Er is steeds meer vraag naar ETA’s. Dat was 10 jaar geleden nog niet voor te stellen. Het publiek ziet het niet meer als Elvis wordt nagedaan. Mijn doel is om mensen het gevoel te geven hoe het was als de echte Elvis op de planken zou staan. Met mijn act wil ik dat de mensen op zoek gaan naar de echte Elvis. Als wij ETA’s er niet meer zijn, zal Elvis toch altijd nog blijven bestaan. Wij zijn dan allang weer vergeten. Inmiddels ziet Graceland ook het belang van ETA’s in.

De ETA’s helpen de legende levend te houden. Het kan ook best nog een hele tijd zo doorgaan. Ik zie het ook groeien, er zit verandering in. Je ziet een verschuiving bij het publiek. Er komt meer acceptatie. Het publiek kijkt steeds meer naar het totaalbeeld: de performer, de zang, de bewegingen.

Ik wil hier nog mee doorgaan tot ik 54/55 jaar ben. Daarna wil ik het op een ander niveau gaan doen.

De kritieken verbazen mij wel eens. Laten we nou gewoon respect hebben voor ieders mening. Het is ook niet verplicht om naar een ETA show te komen. Als je het niet leuk vind, kom dan niet, maar laat andere die het wel leuk vinden gewoon genieten.

Ik vind wel, en dat geldt voor sommige ETA’s, dat er een volwassen kijk moet zijn op hun act. Ik mis soms het realisme bij sommige van mijn collega’s. Hoe erg ik het ook vind, Elvis is dood. Hij is niet te overtreffen. Probeer dat dan ook niet. Ik ben slechts een kleine ketting om Elvis levend te houden.

Een mooi voorbeeld daarvan is mijn opname van Any day now. De man in de studio die de opname maakte is direct daarna opzoek gegaan naar het origineel van Elvis. En dat is voor mij de kern van hetgeen ik doe!”

Let’s get in touch

E: info@casperlive.nl
T: +31 (0)6 23 22 93 92

5 + 8 =